Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En je ontvangt direct 5 uitgebreide coachingsmails vol tips en trucs om gezonder, fitter en slanker te worden!

Aanmelden!

*We gaan je natuurlijk niet spammen en al je info wordt nergens anders gebruikt.

Beter slapen

Beter slapen! 9 basistips voor een geweldige nachtrust

Direct beter slapen! In dit artikel lees je hoe je makkelijk jouw nachtrust kunt verbeteren. Doordat ik  jarenlang slaapproblemen heb ben ik alles gaan onderzoeken wat met slapen te maken had om zo mijn eigen nachtrust te verbeteren. Hierdoor weet ik precies wat wel, maar ook niet werkt! Geen slapeloze nachten meer! Van deze tips ga je direct beter slapen.

Heb jij na deze basistips nog steeds geen optimale nachtrust? Of wil jij echt alles weten over hoe beter slapen werkt en hoe jij dit nog meer kunt optimaliseren? Dan kun je je onderaan dit artikel aanmelden voor mijn E-book over slaapoptimalisatie. Dit E-book was voorheen te lezen als artikel en was maar liefst 27.235 keer gelezen! Op dit moment wordt het aangepast, uitgebreid en kun jij het binnenkort als E-book gratis  downloaden! Meld je aan voor de nieuwsbrief onderaan dit artikel en ontvang dit E-book als eerst in je mailbox!

Voordat je begint aan deze basistips wil ik je vertellen dat slapen erg belangrijk is! Neem beter slapen serieus en je zult al snel merken dat je meer energie krijgt, er beter uit gaat zien  en je een stuk beter gaat voelen!

Niet alleen ga je je beter voelen, je word ook gezonder! Zo wijst onderzoek uit dat je minder kans hebt op hart- en vaatziekten, overgewicht en depressie door een goede nachtrust.

Maak beter slapen een prioriteit!
Een gemiddeld persoon brengt ca. 30% van zijn leven door in bed. Deze 30% is echter zo belangrijk dat het de andere 70% sterk beïnvloed! Het is dus van groot belang dat je prioriteit maakt van beter slapen! Zelfs als je voor je gevoel al goed slaapt. Een paar procent verbetering van de kwaliteit van je slaap en je zult meer energie hebben dan ooit en je al heel snel (nog) beter gaan voelen.

Neem dus de tijd en energie om te investeren in beter slapen. Als iets belangrijk voor je is, zal je er meer moeite voor doen en er makkelijker dingen voor laten staan.

Kom tot rust
Waarschijnlijk herken je dit wel van jezelf of je omgeving, maar iedereen die ik begeleid in het verbeteren van hun gezondheid en slaap, is druk tot het moment dat de ogen dichtgaan. Stress over wat er morgen allemaal moet gebeuren, nog even de laatste Facebookberichten en (werk)e-mails checken en dan pas slapen.

Op deze manier komen je lichaam en geest niet tot rust en maak je geen goede start voor een heerlijke nacht met kwalitatief goede slaap.

Ik adviseer om minimaal 1 uur voordat je in bed wilt liggen, met niets anders bezig te zijn  dan tot rust komen. Ontspan! Lees een boek, geniet van je partner en laat alles wat met werk te maken heeft achterwege!

Om 23:00 uur ’s avonds doe je geen dingen meer die je in de ochtend ook niet zou kunnen doen. Het grote verschil is dat je dit in de ochtend met volledige concentratie en frisse geest kan doen en waarschijnlijk in een kwart van de tijd!

Creëer een routine!
Mensen zijn gewoontedieren! Jouw lichaam went aan een bepaald ritme. Ik  heb geen wekker nodig om wakker te worden. Mijn lichaam weet precies wanneer het tot rust moet komen en wanneer het wakker moet worden (dit was vroeger wel anders!).

Het grote voordeel hiervan is dat ik nooit wakker word in een diepe slaapfase, en mijn dag dus direct begin VOL energie!

Kies een tijdstip waarop je alles laat liggen dat niet met slaap te maken heeft! Tv, telefoon, email, alles gaat uit! Voor mij is dat rond een uur of 22:00 als ik net terugkom van mijn werk. Ik check de laatste dingen en daarna is het klaar! Morgen is er weer een nieuwe dag waarop je aan de slag kunt , nu is het tijd voor rust!

Doe dit een aantal dagen achter elkaar en je zult merken dat je lichaam hieraan gaat wennen! Je zult rond hetzelfde tijdstip tot rust komen en direct merken dat je ’s nachts beter gaat slapen.

Maak het donker!
De slaapkamer moet zo donker mogelijk zijn! Zelf heb ik een deel van mijn ramen afgeplakt met een leuk motiefje en daar heb ik ook nog eens sterk verduisterende gordijnen voorhangen. Bij mij in de slaapkamer is het pikzwart!

Niet alleen wil ik niet dat er licht binnenkomt via mijn raam, alles wat licht geeft staat uit of weggedraaid.

Wellicht klinkt dit wat extreem, maar onderzoek wijst uit dat het schijnen met een klein lampje in de knieholte van de testpersonen voldoende was om de aanmaak van je slaaphormonen te doen afnemen! Niet alleen je ogen, maar ook je huid bevat receptoren die gevoelig zijn voor licht!

Maak je kamer dus pikzwart en je zult direct beter slapen!

Gebruik magnesium
Magnesium is een mineraal dat helpt bij ontspannen! Je kunt magnesium gebruiken in supplementvorm maar het kan ook opgenomen worden via de huid. Magnesiumvlokken zijn relatief goedkoop en lossen makkelijk op in een warm bad.

Magnesium wordt zelfs makkelijker opgenomen via de huid! Je kunt er ook magnesiumolie van maken en dit op de huid smeren.

Wil je beter slapen en supplementen gebruiken? Magnesium is een van de weinige supplementen die ik dagelijs aanbeveel voor een goede nachtrust.

Wil je een goede nachtrust? Dan zijn er naast de dingen die je kunt doen om beter te gaan slapen, ook dingen die je moet laten! Laat deze 5 punten achterwege en je zult direct beter slapen!

 

Vermijd alcohol ten alle tijde!
Dit klinkt je wellicht wat tegenstrijdig in de oren, want jij slaapt immers als een blok op alcohol! 1 of 2 drankjes en je slaap direct!

Helaas is de kwaliteit van slaap erg slecht na het drinken van alcohol en kom je niet in je diepere en herstellende slaapfases. Dit zou je kunnen merken aan een onrustige nacht, veel dromen die je onthoudt en een hogere (rust)hartslag. Dit hoeft echter niet zo te zijn en het kan zijn dat je  hier niets van merkt.  Maar onderzoek toont aan dat zelfs een geringe hoeveelheid alcohol je uit je delta-slaap houdt en daarom kun je het maar beter laten staan!

Gebruik je al langere tijd alcohol voor het slapen gaan, bouw dit dat langzaam af en investeer tijd en energie in de eerder genoemde tips. Je zult al snel merken dat je meer energie krijgt en beter uitgerust bent.

Wil jij beter slapen en een goede nachtrust? Laat alle alcohol staan!

Drink geen koffie 9 tot 15 uur voor het slapen gaan!
Het komt erop neer dat je eigenlijk alleen in de ochtend koffie drinkt! Onderzoekt wijst uit  dat de kwaliteit van slaap bij ervaren en stevige koffiedrinkers, die geen last hebben van slaapproblemen, sterk verbeterd als zij tussen de 9 en 15 uur voor het slapengaan geen koffie meer drinken.

Cafeïne blijft volgens het onderzoek tussen de 9 en 15 uur lang invloed hebben op de kwaliteit van jouw slaap! Let op dat cafeïne in meer dranken voorkomt dan alleen koffie! Energiedrankjes spreken voor zich, maar in thee zit ook cafeïne! Drink daarom alleen maar kruidenthee in de avond. Persoonlijk drink ik deze Sweet Dreams thee van Theefit.nl. Deze thee is specifiek samengesteld met kruiden voor een goede nachtrust!

Wil je een goede nachtrust en direct beter slapen? Laat alle cafeïne houdende dranken dus na de ochtend staan!

Geen zware maaltijd voor het slapen gaan
Op het moment dat je vlak voor het slapengaan nog een stevige maaltijd verorbert, heeft dat een negatief effect op de kwaliteit van je slaap. Uit onderzoek blijkt dat lichte maaltijden met een hoge glycemische index (Gi) de kwaliteit van je slaap positief kunnen beïnvloeden. De Gi zegt iets over de snelheid waarmee koolhydraten worden verteerd en als in glucose worden opgenomen in de bloedbaan.

In het onderzoekt werd een kleine portie jasmijnrijst gebruikt, maar ook een theelepel rauwe honing of een handje kersen blijkt goed te werken!

Vermijd al het blauwe licht!
Via lichtgevoelige ganglioncellen in je oog worden er signalen doorgegeven die aangeven of het dag of nacht is. Mede hierdoor weet je lichaam of het de aanmaak van het slaaphormoon melatonine moet vergroten of verminderen.

Als de zon opkomt is er veel blauwlicht aanwezig, als de zon ondergaat veel rood licht. In de natuur regelt dit proces zich dus helemaal zelf! Echter beïnvloeden wij dit proces door het gebruik van ledlampen, tv’s en natuurlijk onze mobiele telefoons.

Meerdere onderzoeken bevestigen dat het gebruik deze technologie de kwaliteit van slaap zeer sterk beïnvloed. Ik adviseer om minimaal 60 minuten voordat je gaat slapen niet te turen naar je tv, laptop of mobiel! Dim ook alle lichten en gebruik kaars- of amberkleurig licht!

Zelf gebruik ik ca. 30-60 minuten voor het slapen gaan amber- en infraroodlicht in de slaapkamer!

Wil je beter slapen en een goede nachtrust? Zet je tv, laptop, mobiel en ledlampen 60 minuten voordat je gaat slapen uit!

Ik hoop dat jouw nachtrust sterk zal verbeteren van deze 9 basistips! Ik weet hoe vervelend het is om niet goed te kunnen slapen! Heb je echter niet genoeg aan deze basistips of wil je meer informatie en tips over beter slapen, meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang mijn E-book over slaapoptimalisatie zodra deze klaar is!

In dit E-book zul je alles leren over hoe slaap werkt en hoe je dit kunt optimaliseren. Door te begrijpen hoe slaap werkt, kun je de meer dan 50 tips makkelijker toepassen waardoor je nog beter gaat slapen en je nog beter gaat voelen! 

In het E-book leer je  :

  • Hoe je je slaap kunt optimaliseren
  • Hoe je kunt voorkomen dat je ’s nachts wakker wordt
  • Hoe je weer in slaap valt als je ’s nachts wakker wordt
  • Hoe je met meer energie kunt opstaan
  • Hoe je de slaapkwaliteit en de invloed van mijn tips makkelijk kunt meten
  • Hoe je je slaap kunt “hacken”!
  • En nog veel meer!

Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief en ontvang als een van de eersten mijn E-book!

Like ook mijn Facebookpagina zodat je vragen kunt stellen en op de hoogte kunt blijven van al mijn artikelen! Dat kan –> Hier <–

Vind je dit een interessant artikel of heeft het jou onwijs geholpen bij een goede nachtrust? Laat het mij dan op Facebook weten!

Wil je nog een interessant artikel lezen over slaap? Klik dan –> Hier <– om te lezen hoe je beter kunt slapen door de invloed van infrarood licht en hoe je daarmee direct je sportprestaties kunt verbeteren!

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

  

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

1 × 4 =