Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En je ontvangt direct 5 uitgebreide coachingsmails vol tips en trucs om gezonder, fitter en slanker te worden!

Aanmelden!

*We gaan je natuurlijk niet spammen en al je info wordt nergens anders gebruikt.

Dik worden van gezond eten

Waarom je dik kan worden van gezond eten anno 2017


Dik worden van gezond eten? In dit artikel kun je lezen waarom je niet afvalt of zelfs dikker kan worden van gezond eten (dit artikel gaat niet over ‘verborgen suikers’). Na het lezen van dit artikel weet je precies wat iedereen fout doet, ondanks de beste bedoelingen! Ook geef ik tips over wat iedereen wel zou moeten doen!

Wil je op de hoogte blijven van al mijn artikelen, tips en trucs? Like dan hier alvast –> mijn facebookpagina (opent nieuw venster, kun je rustig doorlezen).

Meld je onderaan dit artikel aan voor mijn nieuwsbrief en je krijgt automatisch 5 uitgebreide coachingsmails vol met tips om je fitter, gezonder en slanker te maken!

Als je dit leest, is de kans groot dat je een voedingspatroon of dieet volgt wat ‘gezond’ is, maar nog niet het gewenste resultaat heeft gegeven. Wellicht ben je al wat afgevallen, maar heb je nog niet je streefgewicht behaalt. Of je bent nog niets afgevallen en bent haastig op zoek naar de reden waarom niet.

Anno 2017 is de kans groot dat je superfoods al achter je hebt gelaten, je bent nog wel een beetje bang voor brood, suikers of alles wat bekend  staat als een koolhydraat en zo natuurlijk mogelijk eten is je streven. En daar is helemaal niets mis mee.

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je volgt of doet, want de meeste diëten en voedingspatronen hebben hetzelfde probleem als het gaat om gewicht verliezen.

Om het probleem te beschrijven gebruik ik graag mijn Tante Annie. Zij is mijn fictieve tante die de belichaming is van alles wat ik in mijn werkveld ben tegengekomen in de afgelopen 15 jaar dat ik mensen begeleid om gezonder, fitter en slanker te worden.

Dit maakt van Annie een vrouw van middelbare leeftijd die al jaren 10 á 15 kg aan overgewicht heeft. Werkelijk elk dieet heeft ze geprobeerd en hoewel ze het voor elkaar krijgt om bij elk dieet wat af te vallen, komt er na afloop elke keer iets meer bij dan eraf is gegaan. Kortom, de gemiddelde persoon die dieet!

Maar Annie is er nu klaar mee en gaat nu echt gezond eten!

Als ik hoor: “Vanaf volgende week ga ik gezond eten!” moet ik altijd een beetje lachen. Vergis je niet, ik vind het super dat je gemotiveerd bent en de stap hebt gemaakt om volgende week met je dieet te beginnen. Maar ik weet dat je dit zegt omdat je de afgelopen tijd als een dol zwijn tekeer bent gegaan in de keukenkastjes en je nu denkt dat het zo echt niet verder kan.

Er komt nog een extra gniffel achteraan van mij, want je begint volgende week pas. Volgende week start je, omdat je weet dat er nog een reep Tony Chocolony karamel zeezout in de kast ligt en het gewoon zonde is om die weg te gooien. Is het geen Tony’s, dan is het wel iets anders. Geeft niet, het is ook allemaal veel te lekker ;).

Maar, de week dat Annie begint is aangebroken!

Vanaf volgende week doen we gezond!

Annie zit al weken op het internet te turen naar wat nou gezond is. De een schrijft dit, de ander schrijft dat. Ze zit in verschillende groepen op Facebook en krijgt van iedereen tips. Met een arsenaal aan “kennis” gaat ze naar de supermarkt en koopt alleen nog maar gezonde producten.

Ze start de dag met een gezond ontbijt. Havermout of biologische muesli met nootjes en zaden. Wat kwark en fruit als tussendoortje. Twee boterhammetjes bij de lunch, nog een cracker met wat magere hüttenkäse in de middag. En ’s avonds kookt ze een gezonde maaltijd met veel groenten, een stukje vis of vlees en een beperkte hoeveelheid aardappelen, pasta of rijst.

Omdat ze weet dat ze ’s avonds moeilijk uit de kastjes kan blijven, neemt  ze rond 20:00 nog een kleine gezonde maaltijd. En dan is de dag voorbij.

Klinkt goed toch? Meerdere maaltijden, verdeeld over de dag. Gezonde producten en niet snaaien.

Er is echter een groot cruciaal probleem. Annie heeft werkelijk waar geen idee hoeveel kcal ze met dit gezonde dieet nou eigenlijk binnenkrijgt.

En hier gaat het dan ook mis!

Het probleem zit hem namelijk in de grote hoeveelheid kcal in de “gezonde” producten. Tante Annie haar ontbijtje van walnoot, havermout en zaden is namelijk veel kcalrijker dan ze denkt en bevat eerder 600 kcal dan 300. Wat er voor zorgt dat ze al op 1/3 van haar totale aantal kcal zit voor ze het huis uit is! Tel daar de rest van de maaltijden bij op en ze gaat ver over het aantal kcal heen dat ze per dag nodig heeft.

Ik kan je vertellen, als je gezond eet, wat voor patroon dat ook is en je komt aan? Dan eet je meer kcal dan je verbrand. Ook al eet je gezond, dit is energie die je lichaam verbrand, opslaat (of dumpt). Zo simpel is het.

Verschillende onderzoeken laten zien dat mensen fors onderschatten hoeveel kcal ze daadwerkelijk binnenkrijgen op een dag. Dit komt zowel door het niet precies weten hoeveel kcal er in producten zitten, tot onderschatten hoe vaak ze echt iets in hun mond stoppen.

Simpelweg gezonde producten eten, en op het oog beslissen hoeveel je nodig hebt, werkt niet!

Elk gedegen onderzoek naar gewichtsverlies laat zien dat als je af wilt vallen, je de hoeveelheid kcal die je per dag binnen krijgt echt moet beperken, ongeacht wat je eet!

Iedereen zoekt zijn heil in producten, maar mist het totaalplaatje. Daarom waren superfoods ook zo’n hype! Als je maar gezond eet, val je vanzelf wel af! Je hoort echter geen ruk meer over superfoods en weet je waarom niet? Omdat gezond eten niet gelijk staat aan afvallen! Als dat zo was, was iedereen wel slank nu, wat een hype was dat zeg!

Als je mij en onderzoeken niet gelooft en denkt dat kcal niets uitmaken, dan kun je 1 van de volgende tests doen.

Eet 3000 kcal per dag aan groenten, het gezondste wat er is! Maakt niet uit wat, als het maar van het land komt. Ik GARANDEER je dat je aankomt. Als het puur gaat om wat je eet en niet hoeveel, dan is het onmogelijk om aan te komen. Dus probeer het maar, laat even weten hoe het ging.

Of als je wilt afvallen, probeer dan mijn cornetto dieet. Een cornetto van 60 gram heeft namelijk 172 kcal. Dit betekent dat jij 6 cornetto ’s op een dag mag eten en verder niets! Je komt dan rond de 1000 kcal uit. Ik GARANDEER je dat je afvalt.

En dat terwijl niemand zal zeggen dat een cornetto echt gezond is. Alleen zit je zo ver onder je dagelijkse verbruik dat je afvalt. Zal het gezond zijn op lange termijn? Nee. Zal het werken? Ja.

Zoek niet je heil in producten, maar kijk naar het totaalplaatje!

Naast het probleem van meer kcal binnenkrijgen dan je denkt met gezonde voeding, schuilt er nog een probleem in het gezond eten verhaal. Wat overigens ook inherent is aan de gemiddelde persoon die dieet. De “ik ben goed bezig geweest, dus ik mag wel een beloning”.  Dit kan simpelweg een koekje bij de koffie zijn, tot een stuk chocolade, appelgebak of M&M’s. Want ja, wat zijn nou wat M&M’s op een hele week!

Nou, een kleine zak M&M’s  bevat al 1280 kcal! En jij weet net als  ik, dat die in 15 minuten op kan zijn. Tel daar eens een etentje bij op, of een andere speciale gelegenheid en je eet zo een dag hoeveelheid aan kcal op in de week door die extraatjes. Wat er uiteindelijk voor zorgt dat jij niet afvalt, ook al heb je de hele week gezond gedaan!

In snacks en beloningen zitten nou eenmaal heel veel kcal en dat wordt sterk onderschat. Dus zelfs een beetje snacken kan ervoor zorgen dat je niet afvalt.

De enige manier om dit probleem, wat bij de meeste voedingspatronen voorkomt, in de hand te houden is door accuraat bij te houden hoeveel je daadwerkelijk binnen krijgt.

Als jij eerlijk en accuraat invoert wat je binnen krijgt op een dag, dan schrik je van de hoeveelheid kcal, ook al eet je gezond!

Het bijhouden hiervan is trouwens ook een proces van bewustwording dat door veel ervaren trainers gebruikt wordt. Zij weten namelijk wat ik weet, als je niet afvalt eet je te veel. Dat kunnen dus ook teveel wortelen zijn ;).

Sidenote:

Vergis je niet, ik ben een voorstander van gezond eten! En gezond eten kan helpen bij het afvallen! In gezonde voeding zitten nou eenmaal meer vitamines, mineralen en vezels. Dit voedt en vult je lichaam en zorgt ervoor dat je minder snel honger krijgt.

Je kunt dus wel afvallen met slechts 6 cornetto’s per dag, dat garandeer ik je zelfs. Maar ik garandeer ook dat het veel moeilijker is dan het klinkt en dat je heel veel honger gaat krijgen! Onthoudt wel dat gezond eten niet betekent dat je jezelf moet uithongeren op droge crackers en komkommer. En dat als je wel gevarieerd en zo natuurlijk mogelijk eet, dat het meer kcal bevat dan je denkt!

Voor mensen die denken dat ze hun hele leven kcal moeten tellen, dat zeg ik niet. Maar het is zeker een tool die je voor een korte tijd kunt gebruiken als je niet afvalt of wilt weten hoeveel energie je binnen krijgt per dag !

Wat moet je doen als je nou eindelijk een keer wilt afvallen?

Er zijn meerdere manieren om af te vallen, dit kan zowel gezond als ongezond. Er zijn ook tips, trucs en hacks hoe je dit kunt versnellen. Maar het allerbelangrijkste  om nu te weten, is de basis. En deze basis geldt voor elk dieet wat je van nu tot het jaar 2093 wilt gaan volgen.

1: Kies een voedingspatroon dat je niet slechts 3 dagen kunt volhouden, maar over twee jaar nog steeds kan doen.

Onderzoekt wijst uit dat het dieet dat het beste resultaat geeft, het dieet is wat jij het langst kunt volhouden. We hebben het hier dan puur om gewichtsverlies.

Is dat patroon voor jou koolhydraat arm? Prima. Is dat vegetarisch, alleen paarse dingen eten of Paleo? Ook goed! Als je het maar dag in dag uit kan doen, zonder dat je snaaidrang krijgt of jezelf moet belonen om het vol te houden.

Hoeveel mensen ken ik wel niet die een aantal dagen tot, in geval van de echte die hards, weken gezond gaan doen. Salades eten, brood laten staan en op wortels en komkommer knagen (of aan de shakes gaan) en dan zo’n drang krijgen naar lekkere dingen dat ze zich niet in kunnen houden. Dit is psychologisch gewoon niet haalbaar.

Het heeft daarom ook geen zin om zo’n dieet te starten. Want die paar pondjes die je verliest zitten er zo weer aan. De welbekende JoJo-dieters.

Kies dus een patroon dat wellicht wat minder rigoureus is, maar je over een langere periode kan volhouden! Je zult dan iets langzamer, maar blijven afvallen!

2: Houd bij hoeveel kcal je binnenkrijgt per dag en beperk de hoeveelheid!

Wederom maakt het niet uit welk voedingspatroon je volgt, al knaag je alleen op sla! Houd bij hoeveel kcal je binnenkrijgt per dag. Als je niet afvalt moet je die hoeveelheid omlaag brengen.

Dit betekent dat je alles bijhoudt wat je eet. Dus “dat handje walnoten” weeg je dus (tijdelijk) even af voor het je mond in gaat. Want dat is meer dan je denkt en moet je noteren om een accuraat beeld te krijgen van wat je eet. Daarnaast noteer je elke snack, hap of lik die je neemt! Ook dat kleine koekje bij de koffie! Zo’n klein bitterkoekje is namelijk al 80 kcal.

De makkelijkste manier om dat te doen is via een App op je telefoon. Ik gebruik: Fatsecret. Deze is heel uitgebreid en er staat eigenlijk alles in.

Het bijhouden is de beste manier om precies te weten hoeveel je eet en is meteen een bewustwordingsproces. Dit kun je dus ook doen als je niet dieet en wilt weten wat je nu precies binnenkrijgt.

Deze informatie is direct handig voor een trainer/coach/diëtist, zodat hij/zij kan kijken of de verhoudingen vetten, koolhydraten en eiwitten correct zijn voor jou en je leefstijl.

Er zijn mensen die dit dag in en dag uit bijhouden. Als dat voor jou werkt, prima! De App die ik gebruik slaat ook de meest gegeten maaltijden op, dus kun je die makkelijk opnieuw invoeren.

Persoonlijk ben ik er meer een voorstander van om dit een korte periode te doen, bijvoorbeeld twee weken. Dit is meer dan genoeg tijd om bewust te worden van wat je eet en geeft je coach ook voldoende input om aanpassingen te maken!

3: Weet hoeveel kcal je per dag nodig hebt!

Ik moet eerlijk toegeven dit is het  lastigst. Trainers gebruiken hiervoor nauwkeurige berekeningen en metingen en passen aan waar nodig. Dit varieert op dagen dat je wel of niet actief bent, werkt of op de bank ligt.

De beste tip die ik kan geven is dat je dit laat doen door een ervaren professional. Iemand die je precies kan uitleggen hoe het werkt en niet staat te klappertanden als je vragen stelt die dieper op de materie in gaan.

Er zijn ook sites waar je dit zelf kunt berekenen. Google maar op “energiebehoefte berekenen”. Als je het goed gedaan wilt hebben is mijn advies om dit te laten doen door iemand met ervaring.

Ik denk namelijk dat de tijd van zelf experimenteren en doen wat de buurvrouw deed omdat zij er 8 kg mee afgevallen was, wel voorbij is.

Als je het tot hier hebt gered dan ben je waarschijnlijk iemand die echt op zoek is naar iets wat er blijvend voor zorgt dat je slank(er) wordt.

Ik geef altijd de voorkeur aan een goede coach op locatie. Eentje die direct een goed trainingsschema voor je op kan stellen en je kan helpen met je voeding. Een coach is vaak de beste stok achter de deur en iemand waar je  terecht kan met al je vragen!

Coachen op afstand.

Mis jij een goede coach in de buurt, ga je niet naar een sportschool of diëtist maar wil je wel goede begeleiding naar een gezonde leefstijl?

Mail dan naar info@elkedagfitter.nl of neem contact met mij op via het contactformulier.

Wij gaan dan samen kijken naar het optimaliseren van het patroon dat het beste bij jou past! Ook leer ik je alle hacks en trucs die ik ken, zodat je de rest van je leven op een bewuste manier aanpassingen kan maken als het eens mis gaat.

Ik hoor graag van je! 

Je kunt mij volgen op Facebook via de onderstaande link

www.facebook.com/elkedagfitter

Meld je hieronder aan voor mijn nieuwsbrief om niks te missen en ontvang direct 5 uitgebreide coachingsmails waar je echt iets aan hebt als je gezonder, fitter en slanker wil worden op een verantwoorde en onderbouwde manier!

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

  

 

8 Comments

  1. Duidelijk en heel herkenbaar. Zo had ik ook een “super gezond ontbijt” in elkaar geflanst van dik 600 calorien!
    Wat ik wel merk is het volgende: ik neem iedere dag een smoothie en een groot glas vers geperst biologisch sap. Geen idee hoeveel calorien dat met elkaar zijn, maar ik heb met die 2 maaltijden geen honger. Alsof mijn lichaam daarmee voldoende gevoed is. Als ik echt trek heb neem ik nog een cracker of boterham met hummus en edelgist.
    Of het een gezond eetpatroon is, dat is nog maar de vraag, maar ik voel me er goed bij.
    Ook voor gezond eten blijft gelden: minder (erin) is meer (eraf).

  2. Iedere dag starten met of een glas lauw water met vers citroensap 🙂

  3. In mijn optiek leiden superfoods (liefst met zo weinig mogelijk koolhydraten) tot meer energie waardoor mensen meer fut en spirit krijgen om te gaan bewegen.
    Door meer bewust zijn gaat men steeds meer de mogelijkheid krijgen om een gezonde lifestyle voor de lange termijn te krijgen. Deze lifestyle(bewustzijn) kan na een dag zondigen weer gewoon worden opgepakt en geeft op de lange termijn een vast resultaat.
    Zelf doe ik het 2/5 dagen vastendieet en op de dieetdagen gebruik ik dan zoveel mogelijk basevormend voedsel.
    Bevalt heel erg goed…

  4. Paleo is geen dieet, maar een lifestyle en dus goed voor altijd vol te houden. Doordat je 20% ook buiten paleo mag eten is het voor mij een lange termijn oplossing.

    Ik hou mijn eten bij in myfitnesspal en ik schrik er idd soms van hoeveel calorieën zaken bevatten. Ik heb mijn garmin sportswatch gekoppeld aan de app dus mijn energiebehoefte wordt automatisch per dag weergegeven afhankelijk van hoe actief ik ben. Super handig!

  5. Je kunt t het ook omdraaien, eet gezond en lekker en zorg dat je veel beweegt zodat je inderdaad meer calorieën verbrand dan dat er in gaat.

  6. Van het tellen van al die kcal krijg je meer stress dan van een paleo leefstijl. Door de stress val je ook niet af. Sorry, maar tellen is voor mij al een tijdje not done en ik ben nog nooit zo gelukkig geweest dan nu. Mooi broodje aap verhaal in mijn ogen. Sorry

  7. Ik moet ook oppassen met koolhydraten(niet te veel) of ik val niet af en kom makkelijk aan. Brood en pasta en rijst laten. Meer fruit en groenten in de plaats en regelmatig detox dat is het enige dat helpt bij me en veel geduld. Ik geloof niet meer in dieteën en calorieën tellen. En beweging doe ik 3 maal per week dansen en te voet gaan . Ik zou meer willen doen nog maar mijn knie laat dit niet altijd toe. Ik doe een Raw Food lifestyle (twee maaltijden per dag) andere eet ik warm en voel me daar top bij.

  8. Met IF Intermittent Fasting en het schrappen van zoveel mogelijk koolhydraten gaat dit ook wel lukken ..zonder calorieën tellen..
    Meer verzadigde vetten eten rauwe koemelk en boren kaas met zacht of rauwe eieren geeft je een boost aan energie

    dus simple weg je ontbijt overslaan en 16 uur vasten en 8 uur als tijdframe om te eten..de indeling kan je individueel zelf aanpassen dus 11.00h -19.00 h of 12.00h -20.00h

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

tien − acht =