Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En je ontvangt direct 5 uitgebreide coachingsmails vol tips en trucs om gezonder, fitter en slanker te worden!

Aanmelden!

*We gaan je natuurlijk niet spammen en al je info wordt nergens anders gebruikt.

sneller hardlopen

Haal in slechts 3 weken tot 35 sec van je 5 km tijd af!

Sneller lopen kun je ook bereiken zonder harder en vaker te trainen toont onderzoek uit Nieuw-Zeeland aan! In dit artikel lees je hoe je in slechts 3 weken tot ca 2% van je 5 km tijd af kan halen, zonder extra te trainen!

 

Zoals beloofd in mijn vorige artikel ( Sportprestaties verbeteren met warmte deel 1) zou ik een reeks aan korte artikelen uitbrengen waarin ik uitleg hoe je warmte kunt gebruiken om je sportprestaties te verbeteren.

In dit onderzoek werd aangetoond dat zelfs goed getrainde hardlopers hun 5 km tijd kunnen verbeteren! Hoe? Met warmte en ontspanning!

Onderzoekers in Nieuw-Zeeland waren benieuwd of een sauna  de sportprestaties van een aantal goed getrainde hardlopers zou kunnen verbeteren. Tijdens dit onderzoek lieten zij de deelnemers 3 weken lang na elke hardlooptraining een half uur in een sauna zitten (ca. 90 graden)

In het onderzoek werd gekeken wat voor invloed de sauna had op de de maximale looptijd tot uitputting, bloedplasma en hoeveelheid rode bloedcellen.

Zoals verwacht verhoogde de warmte het plasma- en rode bloedcelvolume. In principe werkt de sauna dus op precies dezelfde manier als EPO, alleen is een saunatje pakken wel legaal 😉

Ik vermoed overigens dat EPO een nog beter effect heeft dan de sauna! Maar gezien het feit dat EPO illegaal is, kun je maar beter uitgaan op het resultaat van dit onderzoek 😀

De verbeterde maximale looptijd tot uitputting (+32%!) werd door de onderzoekers omgerekend en staat  gelijk aan een verbetering van de 5 km looptijd van ca 1.9%

Zelfs een zeer snelle loper kan volgens dit onderzoek meer dan 20 sec van zijn 5 km tijd afhalen!

Het is in ieder geval het proberen waard. Wie wil er nou niet na elke training een half uur relaxen in een hete sauna? 😉

Let er wel op dat 30 minuten in een sauna zitten van 90 graden een aardige opgave is! Mocht je dit gaan proberen, bouw dit dan op! En drink net zoals de deelnemers zoveel water als je nodig hebt! 🙂

De zomer komt er weer aan! Nederlandse zomers kennende, houdt dat in dat het nu koud is en als jij een wedstrijd moet lopen je moet ploeteren in de hitte met een rood hoofd!

Wil je precies weten hoe jij je het beste kunt voorbereiden op presteren in (plotselinge) hitte? Like dan hier mijn Facebookpagina en meld je aan voor de nieuwsbrief zodat je op de hoogte blijft van dit aankomende artikel! 

Als nieuwsbriefabonnee ontvang je altijd als eerst al mijn artikelen over hoe jij je gezondheid, slaap en sportprestaties kan verbeteren! Meld je hieronder dus direct aan, en mis niets!

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

  

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

9 − zeven =