Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En je ontvangt direct 5 uitgebreide coachingsmails vol tips en trucs om gezonder, fitter en slanker te worden!

Aanmelden!

*We gaan je natuurlijk niet spammen en al je info wordt nergens anders gebruikt.

Beter presteren in jouw sport? Verhoog je reactiesnelheid makkelijk met ca. 10%

Of je lichaam nu reageert op een landing tijdens een (obstakel) race, terwijl je een bal uit het goal moet houden of moet anticiperen wat een aanvallende tegenstander gaat doen, de snelheid waarmee je reageert is van cruciaal belang! Lees snel verder als je wil weten hoe je jouw reactiesnelheid moet verbeteren! 

Niet snel genoeg reageren op een misstap kan het verschil betekenen tussen een race uitlopen of een blessure. Niet snel genoeg reageren op een aanvallende tegenstander, en het kan je een wedstrijd kosten!

Zou het niet handig zijn als je jouw reactiesnelheid makkelijk tussen de 6 en 10% kan verhogen? Volgens onderzoek gepubliceerd in The Journal of Nutritional Neuroscience door Kahathuduwa, Chanaka N., et al is deze winst te behalen door een combinatie van l-theanine en cafeïne.

Vind jij het tof om prestatie bevorderende artikelen te lezen? Like dan –>hier<– direct mijn Facebook pagina!

(opent in een nieuw venster zodat je rustig door kunt lezen)

Iedereen kent waarlijk de stof cafeïne wel, maar l-theanine is iets minder bekend. Hoewel je het haast zou kunnen raden, is het een stof die (net zoals cafeïne) van nature in thee voorkomt en  bekend zou staan om zijn kalmerende werking.

Uit dit onderzoek blijkt echter dat dit in hogere dosering en in combinatie met cafeïne niet het geval is. In tegendeel zelfs, het zou je focus en reactiesnelheid tot wel 10% vergroten, en dat is een flinke toename!

Helaas bleek het niet voldoende effect te hebben door een gewoon kopje losse thee te drinken. De van nature aanwezige dosis l-theanine is daarin te laag. Er is echter niet gekeken naar de combinatie van een kopje thee en een kopje koffie(niet mixen;)! Dit zou de cafeïne hoeveelheid wel verhogen, maar l-theanine niet.

De dosis met het gewenste resultaat kwam van 200 mg l-theanine en 160 mg cafeïne in supplementvorm. Dit zijn relatief goedkope supplementen en daarom zeker de moeite waard om te proberen! Naast het verhogen van de reactiesnelheid, zijn deze supplementen als vaker positief uit onderzoek gekomen met betrekking tot het verbeteren van prestaties. Zo werd onlangs nog aangetoond dat l-theanine ook vermoeidheid zou tegen gaan. (Liang, 2015).

Er zou wel meer onderzoek moeten plaats vinden naar de meest effectieve dosis en de timing van het nemen van de supplementen, dit verschilt namelijk per persoon en de manier waarop je stoffen binnen krijgt. In de vorm van supplement blijkt uit onderzoek dat 45-60 minuten voor de activiteit het meest gunstig is ( Bell, 2002).

Al met al vind ik het een interessante combinatie die toepasbaar is in tal van verschillende sporten.

Ben jij een sporter die dit zeker gaat proberen? Laat het mij dan weten in de comments op mijn Facebookpagina.

Wil jij op de hoogte blijven van al mijn artikelen ? Meld je dan onderaan dit artikel aan voor mijn nieuwsbrief en like mijn Facebookpagina –>hier<–

Bronvermelding

->Bell, Douglas G., and Tom M. McLellan. “Exercise endurance 1, 3, and 6 h after caffeine ingestion in caffeine users and nonusers.” Journal of Applied Physiology 93.4 (2002): 1227-1234.

->Kahathuduwa, Chanaka N., et al. “Acute effects of theanine, caffeine and theanine–caffeine combination on attention.” Nutritional Neuroscience (2016): 1-9

->Liang, Yue-Rong, et al. “Health Benefits of Theanine in Green Tea: A Review.” Tropical Journal of Pharmaceutical Research 14.10 (2015): 1943-1949.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

  

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

negentien + elf =