Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En je ontvangt direct 5 uitgebreide coachingsmails vol tips en trucs om gezonder, fitter en slanker te worden!

Aanmelden!

*We gaan je natuurlijk niet spammen en al je info wordt nergens anders gebruikt.

Red Bull 400 – De zwaarste 400 meter race ter wereld

Na 12 jaar trainen, wedstrijden en uitdagingen kan ik met recht zeggen dat dit het zwaarste is wat ik ooit heb gedaan. Ik ben heel vaak diep gegaan tijdens het leveren van een prestatie, maar ik heb nog nooit moeten overgeven, tot zaterdag 29 augustus 2015 vlak na de finish in Oostenrijk.

Voor wie geen idee heeft waar dit over gaat, dit artikel gaat over mijn voorbereiding  en mijn ervaring tijdens de zwaarste 400 meter race ter wereld, de Red Bull 400.

Tijdens de Red Bull 400 moet je zo snel als je kunt een skischans op sprinten (lees: kruipen). Ik ben nog nooit zo blij geweest om mijzelf niet te kwalificeren voor een finale. Had ik dat wel gedaan, dan zou dat betekenen dat ik nog een keer omhoog moest.

De voorbereiding
Je kunt je inbeelden dat je met een paar squats en wat sprintjes niet echt goed voorbereid aan de start zal staan van de Red Bull 400. Nee, wil je presteren tijdens een evenement als dit, dan zal je specifiek moeten trainen! Of verhuizen naar Oostenrijk en in de bergen gaan wonen. En dan elke dag alles lopend doen.

Hoewel ik niet al te veel in zal gaan op het basisconditie deel, spreekt het voor zich dat je in extreem goede conditie moet zijn wil je überhaupt nadenken over deelnemen aan een race als deze. 90% van de deelnemers aan de Red Bull 400 zijn (betaald) atleet en zetten je compleet voor schut als je daar heen gaat voor de fun.

Wil jij enigszins presteren dan zou je als basisconditie kunnen denken aan het lopen van een 5 minute mile (1,6 km in 5 minuten. Oftewel 5 minuten lang meer dan 19,2 km/u gemiddeld hardlopen). Hoewel hard kunnen lopen zich niet direct vertaald naar een goede prestatie tijdens een zo’n race , is het een goed uitgangspunt.

Het evenement leent zich ook meer voor atleten die veel power kunnen genereren en is niet zozeer bedoelt voor een duursporter, hoewel het uiteraard wel als basis kan dienen. Ik kan mij voorstellen dat schaatsers en wielrenners ook goed zouden kunnen presteren op dit  onderdeel , puur omdat ze gewend en getraind zijn om met verzuring in de benen te blijven presteren.

Wij willen onze sponsor BlueCave bedanken voor hun bijdrage aan onze deelname. Zonder hun sponsoring hadden wij niet aan de start verschenen van de Red Bull 400. Wij zouden het heel tof vinden als jullie hun pagina hier liken en een kijkje nemen op hun website.

IMG_4773

In Nederland kunnen wij (los van mensen die in Maastricht wonen) niet echt specifiek trainen voor dit evenement.  Wij hebben simpelweg geen heuvels die lang en stijl genoeg zijn om de wedstrijd na te bootsen. Hieronder beschrijf ik de oefeningen die enigszins in de buurt komen.

Mijn voorbereiding bestond grotendeels uit:

  • Mijn standaard kracht/powerlift schema
  • Sprinttraining op de loopband (18% max. helling)
  • Sledpushes
  • VAM berg sprints (25% helling ca 80 meter)

Powerliften
Hoewel powerliften niet geheel specifiek op de Red Bull 400 gericht is, bouwt het wel een solide basis om voldoende kracht te genereren tijdens de race.

loopbandsprintjes
Sprintjes op de loopband zijn echt een killer voor je conditie. Ik varieerde van zeer korte snelle sprints, tot wat langer hardlopen op een lagere snelheid op maximale helling. Helaas was die niet meer dan 18%. Wat overigens ruim voldoende is voor een goede conditietraining!

Sledpushes
De sledpush is zo’n beetje de enige oefening waarbij je de hoek van de wedstrijd kan nabootsen. Eigenlijk ben ik hier veel te laat mee begonnen maar ik ben blij dat ik het die laatste weken toch gedaan heb. Vooral de eerste keren staan je kuiten en bovenbenen in de fik! Je zou deze oefening ook kunnen doen door bijvoorbeeld een auto te drukken of door een gewicht op een matje te leggen en de vloer “te dweilen”.

Vam”berg”sprints
De VAMberg is de enige heuvel die een beetje stijl is en enigszins bij ons in de buurt ligt (ca. 30 min rijden). Het is echter wel een uur heen en weer rijden waardoor wij er lang niet vaak genoeg zijn geweest. De keren dat wij er waren zijn we er wel goed kapot gegaan! J

Wij willen onze sponsor Arend Benthem Autoservice bedanken voor hun bijdrage aan onze reis naar de Red Bull 400! Dankzij hun konden wij comfortabel reizen in een gloednieuwe Mazda 6 GT! Wij zouden het tof vinden als jullie hun Facebookpagina willen liken en een kijkje willen nemen op hun website.

IMG_4392

Wedstrijdvoorbereiding – Race Day
Bijna iedereen die ik vertelde dat wij een skihelling gingen oprennen, was bang dat wij eraf zouden vallen. Nu zal dat niet zo snel gebeuren en helemaal niet als je de juiste materialen gebruikt. In ons geval was dat goed schoeisel en gebruikten wij de Reebok All Terrain’s zoals hier beneden afgebeeld.

reeboks

Schoenen die voornamelijk gebruikt worden tijdens obstakelraces gaven ons voldoende grip om de berg op te vliegen.

Naast de juiste schoenen was voeding erg belangrijk. Normaal gesproken eet je niet echt gezond en voedzaam als je op reis bent. Tankstations, restaurants of gewoon bolletjes kaas vormen dan de basis van je maaltijden. Niet echt ideaal als je de zwaarste race van je leven gaat rennen.

Via Facebookgroepen zoals Team Dutch Mud Men, Paleo Nederland en CrossFit Nederland werd ons Chimpanzeebar Nederland aangeraden. Na een bezoek op hun site en contact met de organisatie was het voor ons duidelijk dat wij hier wat van mee moesten nemen.  100% natuurlijk en voedzaam stond ons wel aan en zou ons lichaam van energie voorzien tijdens de reis en de race.

Wij willen Chimpanzee Bar Nederland bedanken voor hun bijdrage aan onze reis naar de Red Bull 400. Dankzij hun hoefden wij om 04:00 uur ’s nachts geen witte bolletjes met kaas te smeren of te eten in louche tankstations aan de Autobahn! Check hun website en like hun Facebookpagina!

IMG_4584

Naast Chimpanzee Bar Nederland heeft Lidl Bischofshofen ook goede zaken met ons gedaan.

IMG_4663

“Haben sie auch Kwark? Du wist wel, van die melk maar dan met mehr Eiwiss

Fruit, “kwark”, noten, vruchten. Zelfs thuis eten we niet zo gezond! Alles ging mee in de auto naar ons huisje. Al dit gezonde spul zou de basis leggen voor onze sportprestaties! De biefstukken in de lokale restaurants zouden ons voorzien van de rest… 😉

Supplementen
Naast voldoende gezonde voeding hebben we ook supplementen gebruikt die ons zouden helpen tijdens de race. Gezien de hitte hebben we gekozen voor een natuurlijke drank met voldoende elektrolyten, namelijk kokoswaterpoeder. Daarnaast hadden we nog een pre-workout gericht op duursport en een recoverydrink.

Normaal gesproken ben ik niet zo van de pre-workouts, maar ik heb mij laten adviseren door Ergomax wat het best zou werken voor de Red Bull 400. Met vragen over supplementen ga ik altijd naar Ergomax omdat Samuel en Paul gewoon wandelende supplementen wikipedia’s zijn.

Via hun kwam ik in contact met Nootrofit die ons zou sponsoren om te testen of hun aanbevelingen zouden werken onder extreme omstandigheden.

Het nadeel van pre-workouts vind ik dat ze tijdelijk een boost geven waarna vervolgens een dip volgt. Een klein beetje verkeerd timen en je race kan al in duigen vallen. Dit was niet het geval bij de VICI die wij gebruikten. Hij werkt op de achtergrond mee en bevat ingrediënten die het duurvermogen vergroten zoals bietenextract en beta-alanine. Geen dips en een constante stroom van energie, top!

Daarnaast hadden we een “stimulant free” pre-workout die zorgde voor sneller herstel. Indien we ons zouden kwalificeren zouden we sneller kunnen herstellen voor de finale later die dag.

Wij willen onze sponsor Nootrofit bedanken voor hun bijdrage aan onze reis naar de Red Bull 400! Dankzij hun konden wij gebruik maken van de beste kwaliteit supplementen tijdens onze race en de voorbereiding! Wij zouden het tof vinden als jullie hun Facebookpagina willen liken en een kijkje willen nemen op hun website. Indien jullie al supplementen van hun gebruiken horen wij graag wat jullie bevindingen zijn!

 IMG_4671

The Race
Met een gezonde spanning komen we het evenementterrein oplopen. Bij het parkeren van de auto zien we de skischans door de bomen al liggen. De dag ervoor hadden we hem al beklommen maar vandaag ziet hij er nog imposanter uit met al dat volk erbij.

Op het terrein staat een atletentent en wordt er goed voor je gezorgd. Overal kun je drinken en eten halen en alles is gratis. Kijk zo hoort het! In de tent bereiden we ons voor, leggen onze spullen weg en lopen wat rond terwijl we filmen met onze MagiCams van AEE MagiCam Nederland

Buiten komen we nog meer Nederlanders tegen en kletsen wat over wat ons te wachten staat.

Om ons heen  zijn al mensen aan het opwarmen en de 1e deelnemers staan al in het startvak, crap! Wij starten in heat nummer 2! Snel beginnen we aan onze dynamische warming up en bereiden ons lichamelijk en geestelijk voor.

We horen luide muziek en een man begint in het Duits in de microfoon te schreeuwen. Volgens mij gaan ze van start!

Snel rennen we naar de zijlijn en staan met kippenvel te kijken naar de eerste startgroep. Drei, zwei, eins, en bam! 50 atleten vliegen van de lijn terwijl er muziek uit  de speakers knalt. Een paar honderd toeschouwers juichen de eerste groep aan die inmiddels al aan de voet van de berg is beland. Nog 10 minuten en wij gaan! De energie giert door mijn lijf en ik sta wat op en neer te springen terwijl ik mijn maten een high five geef.

Eenmaal in het start vak vindt er een interview plaats tussen een bodybuilder die meedoet en een compleet tegenovergesteld uitziend persoon. Deze kleine magere man bleek later olympisch kampioen biatlon te zijn, en ik startte daarnaast.

Ik kan me voorstellen dat hem later gezegd is: “ Weet je wel naast wie jij stond? En dat hem verteld werd dat hij startte naast Michael uit Meppel. Ik weet zeker dat hij nog steeds van slag is.. 😉

Kijkend naar de berg en voor de laatste keer mijn strategie bepaald te hebben wordt er afgeteld. Het startschot valt en daar gaan we! Om energie te besparen sprint ik niet voluit weg maar ik merk toch dat ik in de voorhoede zit. Dit duurde tot ongeveer 20 meter op de berg voordat ik aan alle kanten werd ingehaald.

Op dat moment denk je er verder niet aan want je weet er zijn mensen die zichzelf gaan opblazen. Gewoon rustig tempo houden en doorlopen.

Ik weet nog goed dat ik het 200 meter bord passeerde en omhoog keek met nog 20 meter te gaan voor het eerste deel. Dat duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid! En man wat was het heet! De zon brandde al de hele ochtend op het kunststofgras en dit straalde hitte af alsof je voor een openstaande oven zou zitten! Komop, doorgaan! Nog een klein stukje en je bent op het tussenstuk.

Het tussenstuk was een overgang van 20 meter waarbij je een klein stukje rechte grond had en waarna er een kleine, van hout gemaakte, schans volgde die je aan de voet van de betonnen schans zou leiden.

Mijn idee was om goed vaart te maken op dat stuk en dan gewoon door te blijven gaan op de schans.

Mijn idee was goed, de uitvoering minder! Na ca. 250 meter de baan te hebben bedwongen was zoiets simpels als gewoon rechtop staan praktisch onmogelijk. Niks vaart maken, gewoon strompelen en mezelf aan de reling omhoog trekken!

Ik was helemaal kapot. Onderaan de betonnen schans heb ik 5 sec. mijn adem gepakt om vervolgens door te lopen, maar na zo’n 30 meter zat ik er helemaal doorheen. Nog 1x kort rusten en dan doorgaan! Na 10 sec. mijn adem gepakt te hebben en wat aanmoedigingen te hebben gekregen van een deelnemer van de eerste heat, heb ik de laatste 50 meter aan een stuk doorgelopen. Nog één reling en ik strompel over de finish om mij vervolgens direct op een paar valmatten te laten ploffen!

Direct wordt gevraagd of het goed met me gaat. Behalve dat ik compleet buiten adem ben, mijn longen branden en amper op mijn benen kan staan gaat het goed. Water! Was mijn antwoord trouwens op zijn vraag 😉

Nadat ik met een klein beetje hulp in de benen kom, strompel ik een trapje af omlaag naar het stuk berg dat bezaaid ligt met Red Bull 400 atleten. Ze liggen overal, de weg, de berm, het zandpad. Allemaal kapot, maar voldaan!

Op de achtergrond hoor ik mijn maat Tim schreeuwen; “Kom op Rein! Nog een klein stukje!”. Wachtend op mijn twee vrienden kom ik op adem en kijk wat rond.

Je weet dat een race zwaar is als ze valmatten 1 meter na de finish leggen en er 5 meter na de finish een ambulance staat en een klein veldhospitaal met wat ligbedden en vier EHBO-ers.

DCIM100MEDIA

Wat een race, wat een intense ervaring! Nog voor ik er erg in heb sta ik te braken in de berm. Ik kijk links van mij en zie Tim braken. Schuin achter mij hoor ik Rein overgeven. Zo, dat is mij nog nooit gebeurd. En niet alleen ik, maar Rein en Tim ook? Dat betekent maar een ding, we zijn diep gegaan. Alle drie!

Echter niet zo diep als een jongeman die op een bedje ligt. Twee ehbo’s buigen zich over hem en hij ligt aan het zuurstof. Even later wordt hij de ambulance ingeladen.

Diezelfde ambulance hoor ik nog drie keer de berg op gaan over de komende 1.5 uur. Het is een strijd en zoals in elke strijd zijn er slachtoffers. Gelukkig lig ik daar niet denk ik nog en ik hoop dat ze snel herstellen.

We strompelen via de trap naar beneden en kijken naar de andere heats. Een uur later staan we beneden en lopen wat rond, bekijken de races en praten met de overige deelnemers.

Wat een ervaring, wat een inspanning en wat een mooi gebied.

IMG_4634

We genieten van het weer, het eten en de gezelligheid en nemen zelfs nog even een duik in een poel bij een waterval, heerlijk! We sluiten het weekend af met een goed stuk vlees bij een steakhouse en chillen in ligstoelen bij ons huisje. Rond 21:00 beginnen we af te haken en maken ons klaar voor een powernap die tot 04:00 duurt om vervolgens richting Nederland te laagvliegen in de Mazda.

Rond 14:00 ligt iedereen thuis op de bank te kwijlen en voert die dag niet zoveel meer uit.

Een week naar dato ben ik dit artikel aan het afronden, nog in mijn sportkleding terwijl ik net een 4 mijl race heb gelopen. Ik kijk naar buiten en zie dat het regent. Kippenvel komt over mijn lijf terwijl ik terugdenk aan vorig weekend en ik mijzelf terug wens op die zonnige warme berg in Bischofshofen.

Ik wil alle sponsoren en mijn maten Tim en Rein bedanken voor een onvergetelijk weekend, en wellicht tot volgend jaar Red Bull 400!

Lijkt het je gaaf om mee te doen aan de Red Bull 400? Wil je meer informatie of trainingstips hierover? Dan kun je hier contact met mij opnemen!

Wil je op de hoogte blijven van al mijn artikelen? Like dan hier mijn Facebookpagina.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

een × 2 =