Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

En je ontvangt direct 5 uitgebreide coachingsmails vol tips en trucs om gezonder, fitter en slanker te worden!

Aanmelden!

*We gaan je natuurlijk niet spammen en al je info wordt nergens anders gebruikt.

verbeter je sportprestaties in de warmte!

Sportprestaties verbeteren met warmte (deel 1)

Dit artikel zal jullie een klein inzicht geven in de mogelijkheden om d.m.v. warmte je sportprestaties te verbeteren. In de komende weken zullen er verschillende kleine artikelen verschijnen over hoe je warmte op verschillende manieren kunt inzetten om je prestaties te verbeteren!

In het afsluitende artikel van deze reeks ga ik je precies leren hoe je je het best kunt voorbereiden op een race in warme omstandigheden! Erg handig voor ons Nederlanders die soms weken in de kou trainen, maar waarbij het regelmatig voorkomt dat het op de dag van de wedstrijd 30 graden is!

Doordat je lichaam niet goed om kan gaan met hitte, worden je sportprestaties negatief beïnvloed.

Like hier direct mijn Facebookpagina en blijf op de hoogte wanneer deze artikelen op de site staan!

Je zou kunnen zeggen dat de sporter die de meeste vooruitgang boekt, niet degene is die het meest traint, maar diegene is die het beste hersteld! De meeste sporters zijn zo bezig met zichzelf constant pushen (vaak in de meest gekke trainingsvormen), maar vergeten dat de daadwerkelijke winst niet gemaakt wordt tijdens de training, maar in de herstelfase.

Te snel weer zwaar trainen of te vaak je lichaam op eenzelfde of te hoge intensiteit belasten, en je sportprestaties gaan eerder achteruit dan vooruit!

Het zou daarom fijn zijn als er een makkelijke manier bestaat om beter en sneller te herstellen. Een onderzoek gedaan in 2012 door Touchberry et al. biedt wellicht wat inzicht in hoe dit mogelijk is d.m.v. warmte.

De uitkomst? 48 uur voor een zware training of race, 20 minuten lang in een warm bad van 41 graden. Dit leidde tot een significant mindere hoeveelheid spierschade na de training, verbeterde en versnelde het herstelproces en bevorderde zelfs de spiergroei!

Minder spierschade + sneller herstel = betere prestaties

Hoewel dit specifieke onderzoek gedaan is bij ratten, zal de werking hiervan je duidelijk worden in de volgende artikelen!

Wil je op de hoogte blijven van deze artikelen? Like mij dan hier op Facebook en meld je aan voor de nieuwsbrief! Dit kan onderaan het artikel.

Uw naam (verplicht)

Uw e-mail (verplicht)

  

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

15 + 7 =